Door je rug gegaan, wat kan je hieraan doen?

door je rug gegaan

Misschien ken je het wel. Je hebt ineens last van spieren in je rug na het maken van een bepaalde beweging en die verkramping blijft. Dit betekent dat je door je rug bent gegaan, iets wat veel mensen wel eens hebben ervaren. Het is natuurlijk heel vervelend en je wilt er zo snel mogelijk vanaf. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat de pijn weggaat. Hier kun je lezen wat je zelf kunt doen. Maar eerst krijg je wat meer informatie over de klacht zelf. Het is namelijk goed om te weten wat er precies gebeurt als je door je rug gaat. Daarom kun je in deze tekst lezen wat door je rug gaan precies inhoudt en wat je zelf kunt doen. Zo ben je zo goed mogelijk voorbereid als je er zelf een keer mee te maken krijgt.

Wat gebeurt er als je door je rug gaat?

Door je rug gaan gebeurt meestal als je een bepaalde beweging maakt. Je kunt hierbij denken aan te snel opstaan als je op je hurken hebt gezeten. Ook kan het gebeuren als je te snel bukt. Hierbij gaat het om onverhoedse bewegingen. Het kan echter ook zo zijn dat je rug overbelast is. Als je al veel hebt gedaan, kan een bepaalde belasting net teveel zijn. Dit zijn mogelijke oorzaken die ervoor zorgen dat je door je rug gaat. De pijn die je voelt in je rug, is eigenlijk een vorm van bescherming. Door de beweging of overbelasting vindt er namelijk een kleine schade plaats. De rug probeert deze schade te beperken door ‘op slot te gaan’. Hier komt de pijn vandaan. Meestal is deze schade niet groot en houd je er dus weinig tot geen klachten aan over. De pijn die je voelt, komt dus doordat je rug op slot is gegaan en dit kun je oplossen. Hier wordt zo meteen meer over verteld.

Moet ik naar de huisarts?

Als je door je rug gegaan bent, hoef je niet perse naar de huisarts. Vaak kun je er zelf voor zorgen dat de klachten minder worden. Ook kon je net al zien dat de schade vaak erg beperkt is. In sommige gevallen is het echter wel verstandig om naar de huisarts te gaan. Als de pijn doortrekt tot in je benen, is het een goed idee om naar de huisarts te gaan. Zeker als je voelt dat de spieren in je benen verzwakt raken, is dit verstandig. Ook hebben mensen die door hun rug gegaan zijn soms problemen met het ophouden van hun ontlasting. Mocht dit bij jou het geval zijn, dan is het ook een goed idee om naar de huisarts te gaan. Ook als de klachten erg lang aanhouden of als de pijn erg hevig is, kun je naar de huisarts gaan. Als dit allemaal niet het geval is, maar je maakt je toch zorgen, kan dit natuurlijk ook. Bij twijfel kun je voor de zekerheid altijd een afspraak maken.

Wat is het verschil tussen spit of lumbago?

rugpijnJe kunt te maken hebben met spit of lumbago. De vormen lijken redelijk op elkaar en worden ook vaak door elkaar gebruikt, maar er zijn verschillen. Het is goed om het verschil tussen deze vormen te weten. Daarom kun je hieronder lezen wat spit is en wat lumbago is, zodat je weet wat de verschillen zijn.

Wat is spit?

Als je het over spit hebt, heb je het eigenlijk over alles wat hiervoor al verteld is. Je hebt last van een spierverkramping in je rug door een bepaalde beweging of overbelasting. Dit gebeurt dus vrij plotseling. Door je rug gaan is dus eigenlijk hetzelfde als spit.

Wat is lumbago?

Lumbago lijkt erg op spit, maar is niet precies hetzelfde. Een groot verschil is dat lumbago meerdere oorzaken kan hebben. Het kan ook door een plotselinge beweging of door overbelasting komen, maar dit hoeft niet. Lumbago kan bijvoorbeeld ook veroorzaakt worden door een verkeerde behandeling van spit. Lumbago omvat eigenlijk allerlei rugklachten laag in de rug. Als je het hebt over ‘door je rug gaan’, is spit dus meer aan de orde: dit is specifieker.

Wat kun je zelf doen om rugpijn te verminderen?

Je kunt zelf verschillende dingen doen om de rugpijn te verminderen. Zoals gezegd kun je ook naar de huisarts, maar dit is alleen nodig in bepaalde gevallen. Vaak kun je de problemen zelf verhelpen. Hieronder kun je lezen op welke manieren dit kan.

Oefeningen doen

Hoewel het misschien pijn doet als je beweegt, is het wel van groot belang om in beweging te blijven. Dit zorgt er namelijk voor dat de spieren soepeler worden en de pijn eerder overgaat. Beweeg niet te fors en onverhoeds, maar wel genoeg. Je kunt bijvoorbeeld bepaalde oefeningen doen om van je rugpijn af te komen. Een voorbeeld van een oefening die je kunt doen, is het van voor naar achter bewegen met je rug. Ook kun je je knieën naar je toe trekken terwijl je zit. Af en toe een stuk lopen is ook een goed idee, maar de oefeningen richten zich specifieker op de rug.

De spieren in je rug warm houden

Je rug warm houden zorgt ervoor dat de stijfheid in je spieren minder zal worden. Zorg er dus voor dat er warmte naar de spieren trekt. Dit kan op een aantal manieren. Je kunt een warme douche nemen, maar ook gedurende de dag kun je je rug constant warm houden. Dit kan bijvoorbeeld door een kruik tegen je rug te leggen, maar ook door bepaalde gels te gebruiken die de spieren verwarmen.

Ook voor ontspanning zorgen

Zoals gezegd is bewegen goed, maar teveel bewegen zeker niet. Je bent waarschijnlijk door je rug gegaan door overbelasting of een verkeerde beweging. Zorg er nu dus voor dat je niet veel druk op je lichaam zet. Daarom is het ook van belang om tussen de bewegingen door genoeg te ontspannen. Ook is het niet verstandig om een beweging door te zetten als je voelt dat het pijnlijk is. Wees hiermee dus voorzichtig en ontspan zoveel als je nodig hebt.

Deel dit bericht:

Ook interessant
Hoofdcategorie

Beste massage gun kopen? Top 7 van 2021

Denk je aan pistolen dan zul je dit wellicht niet zo snel associëren met massages. Toch worden massage guns steeds populairder, met name onder sporters. Lees hier alles over de beste massage guns.

beste massage gun
Menu