Wat is een sportmassage?

wat is een sportmassage

Vaak gaan mensen naar een massagesalon om zich even helemaal te kunnen ontspannen. Zo’n ontspanningsmassage heeft als doel fysieke of mentale spanning te verminderen. Dit hoeft echter niet de enige reden te zijn om een massage te nemen. Sommige mensen die vaak sporten nemen bijvoorbeeld wel eens een sportmassage. Wat is een sportmassage nou precies? Wat houdt het in en waarin verschilt het van een ontspanningsmassage? Hier kun je lezen wat een sportmassage precies inhoudt, wat de voordelen zijn en wat er verder bij komt kijken.

Wat is het doel van een sportmassage?

Tijdens een sportmassage wordt er vooral op de spieren gelet. Het is een soort massage waarbij de spieren stevig worden gemasseerd. Het doel is om de doorbloeding van de spieren beter te laten verlopen. Hierdoor worden afvalstoffen in de spieren sneller afgevoerd, wat bijdraagt aan het herstel van de spieren. Je kunt daarom voor een sportmassage gaan als je last hebt van je spieren. Dit hoeft echter niet. Een sportmassage kan altijd van pas komen. Ook als je geen last hebt van je spieren, stimuleert het de doorbloeding. Zo kan het latere last van je spieren voorkomen.

Wie nemen er een sportmassage?

Zoals de naam al zegt, wordt een sportmassage voornamelijk genomen door mensen die veel en intensief sporten. Het kan natuurlijk ook door anderen genomen worden. Bij elke vorm van massage is het goed om na te gaan of het verstandig is om een massage te nemen. Bij bijvoorbeeld het gebruik van bepaalde medicatie of huidaandoeningen, kan het zo zijn dat een massage geen goed idee is. Dit zegt echter niets over de sportmassage, maar meer over massages in het algemeen. Over het algemeen kunnen mensen die niet sporten dus ook voor een sportmassage gaan. Het voorkomen van spierklachten is natuurlijk altijd fijn. Sporters hebben meer kans op blessures of andere spierklachten, waardoor zij het echter meer nemen.

Wat gebeurt er tijdens een sportmassage?

Zoals gezegd worden de spieren stevig gemasseerd tijdens een sportmassage. Dit gebeurt met technieken waarbij de masseur wat dieper dan normaal in een spier drukt. Hierdoor wordt onder andere bindweefsel losgemaakt. Dit heeft veel effect, maar kan soms een beetje vervelend of pijnlijk voelen. Het doel is dan ook om de spieren los te maken en te stimuleren, niet om helemaal te ontspannen. Als dat je doel is van het nemen van een massage, kun je beter voor een ontspanningsmassage gaan. Het is echter wel een erg goede manier om je spieren te stimuleren. Dit is een reden waarom veel mensen, met name sporters, er toch voor gaan.

Wanneer kun je beter wachten met het nemen van een sportmassage?

Net werden al enkele situaties genoemd waarin je na moet gaan of een massage in het algemeen verstandig is. Ook in andere gevallen kan het niet verstandig zijn om een sportmassage te nemen. Dit geldt bijvoorbeeld als je een spierscheuring, een kneuzing of koorts hebt. Bij koorts is het nemen van een massage in het algemeen niet verstandig. De spieren worden bij een massage namelijk verwarmd, wat de lichaamstemperatuur nog hoger maakt. De hogere lichaamstemperatuur bij koorts zorgt ervoor dat je eerder beter wordt, maar een te hoge lichaamstemperatuur is niet verstandig. Ook als je net last hebt van spierpijn, kun je beter even wachten met het nemen van een sportmassage. Zo krijgen de spieren de kans om zelf te herstellen.

Water drinken na een sportmassage

Wat altijd handig is nadat je een sportmassage hebt gehad, is het drinken van water. Natuurlijk is dit altijd goed, zeker als je veel sport, maar na een sportmassage is het zeker een goed idee. Dit heeft ermee te maken dat water afvalstoffen uit je lichaam verwijdert. Als je net een sportmassage hebt gehad, komen er afvalstoffen vrij uit je spieren. Door water te drinken kun je deze sneller uit je lichaam verwijderen, wat bevorderlijk is voor je lichaam.

Een sportmassage als je traint

Zoals je hebt kunnen lezen, hoef je niet te sporten om een sportmassage te nemen. De meeste mensen doen dit echter wel en dan is het goed om te kijken wanneer je de sportmassage neemt. Als je veel traint, moet je bekijken of je de sportmassage voor of na een training wilt. Vaak kiezen sporters voor een sportmassage na een training. Het doel is dan om de spieren te herstellen. Zoals gezegd is het beter om even te wachten met een sportmassage als je vlak na een training spierpijn hebt. Een paar dagen na de training is dan een goed moment om een sportmassage te nemen. Je kunt ook voor een sportmassage vóór een training kiezen. Spieren worden bij een sportmassage gemasseerd om de doorbloeding beter te laten verlopen en dit is handig vóór een training. Het werkt dan namelijk stimulerend. Als sporter kun je natuurlijk ook voor beide gaan: zowel voor als na een training.

Waar kun je een sportmassage nemen?

Bij een massagesalon denk je misschien vooral aan ontspanningsmassages. Dit hoeft echter niet zo te zijn. Bij een heleboel massagesalons kun je terecht om een sportmassage te laten doen. Ook bij sportscholen of fysiopraktijken kan dit een mogelijkheid zijn. Niet al deze plekken bieden dit aan: kijk daarom goed waar het mogelijk is. Als je veel sport en daarom vaak een sportmassage wilt nemen, is het misschien handig als een sportmasseur bij je thuis komt. Dit is ook een mogelijkheid. Er zijn genoeg sportmasseurs die de sportmassages bij de mensen thuis uitvoeren. Als dit voor jou handig is, is het een goed idee hier eens naar te kijken.

Welke massageolie wordt er bij een sportmassage gebruikt?

Bij de meeste massages wordt gebruik gemaakt van massageolie. Dit zorgt ervoor dat de huid wat soepeler wordt, maar de geur zorgt er ook voor dat je kunt ontspannen. Bij een ontspanningsmassage is de geur van groot belang. Geuren als lavendel worden vaak gebruikt, omdat dit erg relaxerend werkt. Bij een sportmassage is ontspannen ook fijn, maar het gaat vooral om het stimuleren van de doorbloeding. Daarom is het niet alleen belangrijk hoe de olie ruikt en hoe soepel deze de huid maakt. Oliën die bijdragen aan de voeding van je huid zijn natuurlijk een pre. Hiervoor kunnen verschillende ingrediënten gebruikt worden. Vaak zijn dit natuurlijke ingrediënten zoals oliën van amandel en avocado. Deze hebben een voedende werking voor je huid. Ook eucalyptus en pepermunt worden vaker gebruikt.

Wat is het verschil met een deep tissue massage?

Een deep tissue massage is ook een optie als je een massage wilt die bindweefsel losmaakt. Het verschil tussen de twee massages, is dat een deep tissue massage vooral op het bindweefsel gericht is. Bij een sportmassage kan er ook naar het bindweefsel gekeken worden, maar het gaat daar vooral om de spieren. Bij een deep tissue massage is dat niet zo. Het bindweefsel wordt diep gemasseerd, om ook je spieren soepeler te maken. Zoals eerder gezegd kan dit soms vervelend aanvoelen, maar het heeft zeker zijn effect. Als je echt een massage wilt voor het losmaken van bindweefsel en spieren, is dit een aanrader.

Deel dit bericht:

Ook interessant
Menu