Welke massage moet ik nemen bij een burn-out?

massage bij burn-out

Het leeftempo ligt tegenwoordig erg hoog en zowel je werk, je gezin en je sociale leven vragen al je aandacht. Er is maar weinig tijd om echt tot rust te komen en voor jezelf te zorgen. Als je te lang doorgaat onder deze druk, kan het je uiteindelijk te veel worden. Je lichaam en hoofd willen dan simpelweg niet meer. Je bent dan in een burn-out terecht gekomen. Ontspanning en rust zijn de beste weg naar herstel en massages kunnen daar goed bij helpen. In dit artikel lees je waarom massages zo goed kunnen helpen bij een burn-out en welke massages hier bijzonder geschikt voor zijn.

Wat is een burn-out?

Burn-out betekent letterlijk ‘opgebrand’; je hebt het einde van je energiereserves bereikt en bent zowel geestelijk als lichamelijk uitgeput. Dit komt doordat je te lang onder veel stress en spanning hebt geleefd. Mensen met een burn-out voelen zich vaak somber en lusteloos en vinden het moeilijk om nog van dingen te genieten. Ook klachten zoals concentratieproblemen, slaapgebrek en gevoel van falen komen veel voor. Daarnaast kan je last krijgen van hoofdpijn, spierpijn en darmklachten. Het herstelproces van een burn-out kan lang duren. Hierbij is het vooral belangrijk dat je leert rust te nemen en te ontspannen en een tijd lang helemaal niks doet.

Hoe kan een massage helpen bij een burn-out?

Een massage kan positieve effecten hebben op een burn-out en bijdragen aan het herstel. Echter gaat er vaak veel tijd overheen voor iemand volledig is hersteld van een burn-out. Een massage is dan ook geen ‘quick-fix’, maar kan zeker het proces bevorderen. Massages kunnen helpen om spanningen in je lijf kwijt te raken, pijnklachten te verminderen en ruimte te krijgen in je hoofd. Er zijn verschillende soorten massages die ieder op hun eigen manier je herstelproces kunnen ondersteunen.

Ontspanningsmassage

Het doel van een ontspanningsmassage is om door verschillende massagetechnieken je lichaam volledig tot ontspanning te brengen. Hierbij richt de masseur zich vooral op de huid en de oppervlakkige spieren waardoor spanningen verdwijnen en pijnklachten worden verholpen. De klassieke ontspanningsmassage kan het herstel bij een burn-out ondersteunen. Bij een massage wordt het natuurlijk herstelvermogen van je lijf gestimuleerd en komen er stress verminderende stoffen vrij. Een ontspanningsmassage is een goed middel om jezelf een moment te geven van totale rust. Doordat mensen met een burn-out een lange tijd over hun eigen grenzen zijn gegaan, kan zo’n moment goed helpen om even helemaal bij te komen.

Holistische massage

Je lichaam geeft vaak met signalen, bijvoorbeeld pijn, vermoeidheid en stress, aan wanneer het niet goed met je gaat. Maar vaak nemen we deze signalen niet serieus. Dat is ook wat er bij een burn-out gebeurt. Een holistische massage leert je naar de signalen van je lichaam te luisteren. Hierdoor kom je tot de diepe kern van je klachten en kan er van daaruit een oplossing gezocht worden. Een holistische massage is zeker ontspannend, maar de focus ligt niet op het masseren zelf. De massagetechnieken helpen jou om in contact te komen met spanningspunten in je lijf waardoor je inzicht krijgt in wat er ‘dieper’ speelt.

Shiatsu massage

Shiatsu massage is een massage uit de traditionele Chinese geneeskunde waarbij de mens wordt gezien als geheel. Burn-out klachten worden hier bekeken als blokkades in de energiebalans welke met drukpuntmassages worden verholpen. Bewustwording is een belangrijk onderdeel van de massage en de eerste stap richting herstel. Shiatsu kan ook goed helpen tegen klachten als vermoeidheid, spierpijn, hoofdpijn, gewrichtspijn en concentratieproblemen. Gezien mensen met een burn-out hier vaak last van hebben, kan shiatsu het herstelproces stimuleren.

Ook interessant
Menu