Zo kom je van je spierpijn af: 9 tips om het te verminderen

spierpijn verminderen

Spierpijn heb je vaak nadat je intensief hebt gesport. Wanneer je spieren overbelast zijn en inspanningen doet die je niet gewend bent kun je met behoorlijk veel stijfheid en pijn de volgende dag wakker worden. Dit is erg vervelend en hier wil je zo snel mogelijk vanaf komen. Gelukkig is spierpijn geen ernstige aandoening en is soms goed voor je spieropbouw. Hieronder vind je 9 manieren om spierpijn te verminderen.

Tip 1: Warmte

Belangrijk bij het (voorkomen) van hevige spierpijn is om de bloedsdoorloop te stimuleren. Neem bijvoorbeeld een warme douche als je klaar bent met sporten. Dit voorkomt dat je spieren te snel afkoelen en stijf worden. Heb je een bad in huis? Een lekker warm eucalyptus bad stimuleert lichaam en geest. Wil je jezelf echt verwennen na een flink sportdagje. Ga dan langs een masseur. Door een massage worden de spieren opgewarmd en de bloedsomloop gestimuleerd. Dit hebben je spieren nodig om te kunnen herstellen. In verschillende sportscholen zijn er tegenwoordig ook sauna’s. Dit is niet voor niks, want een sauna is een prima manier om je spieren te laten herstellen na het sporten.

Tip 2: Juiste voeding

Je zou het misschien niet denken, maar de juiste voeding na intensief sporten helpt je lichaam herstellen. Je kan hiervoor voedingssupplementen innemen, maar het beste om gewoon natuurlijke voeding te nemen. Een belangrijke stof is magnesium. Dit zorgt ervoor dat je minder last hebt van de pijn in je spieren. Naast magnesium moet je zorgdragen voor genoeg eiwitten in je lichaam. Eiwit is een ontzettend belangrijke stof in ons lichaam en helpt uiteindelijk de spierpijn verminderen. Uiteraard moeten we alle andere vitamines, als vitamine B, C, E, zeker niet vergeten.

Tip 3: Drinken, drinken, drinken

Dit zal geen nieuws zijn, maar veel water drinken helpt altijd. Als je ziek bent zegt de dokter dat je veel water moet drinken. Zelfs als je nergens last van hebt wordt er geadviseerd om 1 tot 1,5 liter water te drinken. Dit kan soms best een opgave zijn, maar na het sporten is het des te belangrijker. Probeer dan juist meer te drinken. Het voorkomt uitdroging en stimuleert spierherstel. Dit komt omdat water ervoor zorgt dat afvalstoffen uit je lichaam worden afgevoerd. Tevens zorgt het drinken van water dat de voeding die je net hebt gegeten naar de juiste plekken worden vervoerd. Op deze manier kan de spierpijn sneller herstellen. Oh ja, en vergeet niet tijdens het sporten te drinken. Dit voorkomt verkrampingen.

Tip 4: Blijf bewegen

Blijf de volgende dag niet de hele dag in je stoel zitten of op de bank liggen. Het is belangrijk dat je de volgende dag in beweging blijft. Uiteraard geen grote inspanningen, want dan ga je je spieren weer overbelasten. Door deze overbelasting kunnen er dan vervolgens (lange) blessures ontstaan. Dus forceer het niet en maak bijvoorbeeld een korte wandeling. Als je geen zin hebt om te wandelen kun je een blokje rond op de fiets. Ga geen kilometers ver weg en zorg dat je comfortabel en zonder pijn fietst. Lukt het niet om één van deze activiteiten te doen, dan zou je vanuit de stoel licht met je benen kunnen bewegen. Het gaat er uiteindelijk om dat je de spieren in beweging houdt.

Video met uitleg over hoe je makkelijk je spieren kunt oprekken

Tip 5: Rek je spieren

Wat mensen vaak vergeten na het sporten is om je spieren te rekken. Ze noemen dit ook wel cooling down. Het is een cruciaal onderdeel om je spieren gezond te houden. Door ze niet te rekken blijven je spieren in een overbelaste stand staan. Door ze licht op te rekken, dus niet overrekken, laat je de spieren even ontspannen. Als je toch pijn hebt tijdens het rekken, dan ben je dus aan het overrekken. Er zijn talloze voorbeelden op internet te vinden met goede rekoefeningen. Wat je ook doet, het moet prettig aanvoelen. De spieren worden op deze manier een beetje verlengd waardoor de verkramping minder zal zijn.

Tip 6: Vooraf opwarmen

Naast het achteraf rekken kun je vooraf aan je training een simpele actie ondernemen. Een warming-up. Een warming-up, zoals het woord al zegt, warmt rustig je spieren op. Als je meteen intensief begint met trainen of sporten kan dit zorgen voor ernstige blessures. Dit wil je natuurlijk niet hebben. Dus neem voordat je gaat trainen even kort de tijd voor rek- en strekoefeningen. Het hoeft niet lang te duren. Ongeveer 10 minuten is al voldoende. En je moet maar zo denken: deze 10 minuten warming-up voorkomt na het sporten dat de spierpijn heel ernstig is. Het draagt dus bij aan gezond sporten en een sneller spierherstel. En als je dit dus ook na het sporten doet, zoals we in tip 5 hebben beschreven, verminder je spierpijn.

Tip 7: Goede nachtrust

Al dat bewegen is goed, maar je lichaam heeft ook rust nodig. Het heeft tijd nodig om te herstellen. Geef je je lichaam geen rust, dan kan dit op langere duur voor blessures en nog meer overbelasting zorgen. Ook als je regelmatig sport, vergeet dan niet om ook rustdagen in te plannen. Veel mensen dragen tegenwoordig een mooie smartwatch. Als je deze aanhebt tijdens het sporten laat deze zien hoeveel calorieën je hebt verbruikt, wat de afstand is die je hebt afgelegd en hoe groot de inspanning is geweest. Veel smartwatches geven naast deze gegevens aan hoeveel rust je daarna nodig hebt. Het is verstandig om dit advies op te volgen om overbelasting te voorkomen en herstel van de spieren te bevorderen. Verminder je spierpijn dus door je rust te nemen.

Tip 8: Bewaak je grenzen

Zoals eerder benoemd is spierpijn in principe niet ongezond. Het wordt pas ongezond als je elke keer na het sporten spierpijn hebt. Denk daarom goed na hoe je jouw sportmoment indeelt en hoe vaak je dit gaat doen. Sport niet continu boven je kunnen. Bewaak je eigen grenzen en sport niet met constante pijn. Dit is niet gezond en op langere duur bevordert het niet je spieropbouw, maar ontstaan er juist blessures. Je lichaam geeft altijd heel goed aan wanneer iets te veel is. Negeer deze signalen niet en sport iets minder of minder intensief. Dus door gezond te sporten en je grenzen te bewaken voorkom je uiteindelijk overmatige spierpijn.

Tip 9: Verkoeling

Ja, je zou het na al deze tips niet zeggen, maar verkoeling van je spieren is een goede optie om spierpijn te verminderen. Het hoeft geen bad vol met ijs te zijn. Het is misschien niet de meest comfortabele manier om spierpijn te voorkomen, maar het kan wel helpen. Door dit op de juiste manier te doen zorg je dat je spieren na de afkoeling juist uit zichzelf weer gaan opwarmen. Neem daarom een koud bad of douche en ga er ook niet te lang in zitten. Deze methode wordt meestal toegepast bij duursporten en lijkt daar het beste te helpen. Toch werkt het niet voor iedereen of is het nemen van een koud bad na een intensieve training niet het lekkerste vooruitzicht. Het werkt vaak ook niet meteen, maar juist na 1 of 2 dagen herstellen de spieren heel goed en trekt de spierpijn weg.

Wees slim en combineer enkele tips om je spierpijn te verminderen. Maar uiteindelijk geldt hier: beter voorkomen dan genezen. Sport gezond!

Deel dit bericht:

Ook interessant
Menu