Wat kun je doen om te ontspannen bij stress?

Wat kun je doen om te ontspannen bij stress?

Ontspannen kun je op allerlei manieren doen. Door jezelf lichamelijk in te spannen, creatief bezig te zijn of door andere geestelijke ontspanning, zoals muziek luisteren of meditatie kun je weer rust krijgen in je hoofd. Kijk eens naar de onderstaande tips en kom erachter wat het beste voor je werkt. 

Beweeg

Lichamelijk inspanning zorgt ervoor dat je je hoofd kunt leegmaken en meer gefocust bent op je lichaam. Daarnaast is beweging natuurlijk erg gezond voor je. Wandelen in de natuur, fietsen, of je favoriete sport beoefenen zijn allemaal manieren die ervoor kunnen zorgen dat je je beter kunt ontspannen.

Schrijf

Door je gedachten en emoties op te schrijven in een notitieboek of dagboek kun je je gedachten makkelijker loslaten en je hoofd leegmaken. Als je steeds bezig bent met dingen die je nog moet doen, kan het helpen om een “to do” lijstje te maken. Zet bovenaan de dingen die als eerst moeten gebeuren.

Mediteer

Yoga, meditatie en mindfulness zijn goede manieren om stress te verminderen. Sommige mensen hebben het idee dat mindfulness en yoga zweverig zijn, maar dit is niet zo. Het zijn manieren die je op ieder moment kunt toepassen. Door door je buik adem te halen bijvoorbeeld. Adem vier tellen in door je neus, houd je adem even vast en adem 4 tot 8 tellen uit via je mond.

Luister

Ga liggen of wandelen en luister muziek waar je blij van wordt. Het luisteren naar muziek heeft een kalmerend effect op je lichaam. Je lichaam zal endorfine aanmaken, het gelukshormoon. Hierdoor zal de productie van stresshormonen afnemen. Zo ga je je al sneller vrolijker en minder gestrest voelen.

Knuffel

Ook door te knuffelen met je kinderen, je geliefde of je huisdier komen endorfine vrij. Dit gebeurt al na 20 seconden. Ook hier geldt dat de productie van stresshormonen zal afnemen door liefdevolle aanrakingen. Ook aanrakingen in de vorm van massage zijn een goede vorm om te ontspannen.

Wees creatief

Zoek een hobby zoals tekenen, schilderen of muziek maken waarin je je creativiteit en emotie kwijt kunt. Door creatief bezig te zijn maak je dopamine aan. Dit is net als endorfine een gelukstofje dat onze hersenen aanmaken op het moment dat we worden beloond door iets te doen dat ons voldoening geeft. Ook dopamine heeft een kalmerend effect op je lijf en je hersenen. Je stresswaarden gaan naar beneden en je lijf laat spanning los.

Lees

Ook lezen werkt ontspannend. Ondanks dat lezen je hersenen aan het werk zet, werkt het ontspannend. Lezen laat je stressniveau dalen. Terwijl je leest, daalt je hartslag en ontspannen je spieren. Je gedachten kun je loslaten doordat je helemaal opgaat in het verhaal. Wat je leest maakt niet zoveel uit, het kan een roman zijn maar ook het plaatselijke dagblad. Kijk op deze pagina om te weten wat er in de buurt gebeurt.

Slaap

Als je slaapt ontspant je lichaam volledig. Ook je hersenen geef je de kans om te verwerken wat je hebt meegemaakt op een dag. Als je goed slaapt heeft dat veel positieve effecten op je gezondheid. Je bent minder vatbaar voor ziekten en psychische problemen en je hebt een beter humeur.

Geniet

Leef je bewust je leven? Of word je geleefd? Het is belangrijk om de juiste balans te vinden tussen de dingen in het dagelijks leven die moeten en de leuke activiteiten. Laad je batterij op door iets te doen wat je leuk vind. Sta stil bij de kleine dingen waarvoor je dankbaar bent, lach en geniet.

Gebruik je fantasie

Ga een paar minuten rustig zitten en sluit je ogen. Richt je aandacht op je ademhaling en verbeeld je dat je op een mooie plek bent. Of dit nu een tropisch eiland is of een plek midden in de stad. Kies een plek waar jij je fijn bij voelt. Als je deze visualisatie-oefening iedere dag doet, gaat je lichaam minder van het stresshormoon cortisol produceren.

Warmte

Ook warmte helpt om je lichaam te laten ontspannen. Ga in een lekker warm bad liggen, ga lekker zonnen op een zomerse dag (vergeet je niet goed in te smeren) of ga naar de sauna. Maak voordat je naar bed gaat een warme kruik klaar en neem deze mee naar bed of een drink een warme kop melk of thee.

Deel dit bericht:

Ook interessant
Menu